Back in town - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van Josephine Jansen - WaarBenJij.nu Back in town - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van Josephine Jansen - WaarBenJij.nu

Back in town

Door: Josephine Jansen

Blijf op de hoogte en volg Josephine

07 Februari 2014 | Nederland, 's-Gravenhage

Lieve allemaal,

Ondertussen ben ik al weer een week of twee thuis. Na mijn vorige verhaal over onze trip naar Anaula hebben we nog een week genoten van het prachtige Suriname.
De woensdag na onze terugkomst in Paramaribo was Marlène jarig! Voor haar verjaardag zijn we met z’n alle naar Het Surinaamsch Rumhuis gegaan. Hier worden verschillende soorten Rum gedestilleerd uit suikerriet. Aan het eind van een zeer leerzame rondleiding, mochten we dan ook zelf de rum gaan beoordelen en proeven. Per persoon kregen we 3 verschillende rumsoorten, waarvan we moesten raden hoe lang ze gerijpt waren en welke soort het was. Het koste me al moeite om midden op de dag 1 slokje te nemen, laat staan van alles wat te proeven. Achja, dat krijg je als je niet echt een drinker bent! Het was wel heel leuk om een keer een activiteit te doen met alle meiden van ons huis.
De volgende ochtend hebben Kirsten, Annemarie en ik afscheid genomen van onze opdrachtgevers in het revalidatiecentrum. We kregen allemaal een warme ‘brasa’ (knuffel) en zijn toen naar de vlindertuin gegaan. Natuurlijk was ik daar volledig in mijn sas. Overal kassen waar vlinders vlogen. Soms wel 15 cm, met gespreide vleugels. Er waren wel 20 verschillende soorten. Elke soort kent haar eigen plant of boom, waar ze haar eitjes op legt. Deze eitjes worden rupsjes en de rupsen maken een cocon en gaan een slaapje doen. Na verloop van tijd heb je de mooiste vlinders. Sommige cocons waren ook heel mooi. De ene leek op een verdord blad terwijl de andere goud glimmend was. Beide diende als beschutting voor dieren. De goud glimmende was bijvoorbeeld zo, omdat als er ligt op geschenen werd, het net ogen van een roofdier leken in het donker.
Ook hebben we op de valreep nog de Brownsberg beklommen. Brownsberg ligt in het district Brokopondo. Het gebied wordt beschermd en wordt gebruikt voor studenten die leren over de medicinale werking van planten, bomen en bloemen. Samen met nog 6 andere mensen hebben we een tocht over de berg gemaakt en hebben we weer heel veel soorten flora en fauna mogen zien. Bijvoorbeeld de gifkikker, met zijn felle kleuren. En de bladkikker. Een kikker die serieus precies hetzelfde uiterlijk heeft als een blad, en zelfs plat is!
Op een gegeven moment stond ik met de gids te geinen toen ik geritsel hoorde in de bomen. We stonden stil en de gids zei dat het de wind was. Maar ik geloofde hem niet. Ik bleef staan en zag opeens een hele groep brulapen in doodse stilte door de bomen klauteren. Echt machtigmooi om te zien. Terwijl we verder liepen hebben we veel vogels gehoord. Zien is lastiger omdat ze meestal hoog in de bomen zitten en de bomen daar soms wel 50 meter hoog zijn. Onze gids was een beetje aan het fluiten terwijl hij liep totdat een vogel exact hetzelfde gezang liet horen! Blijkt hij te kunnen communiceren met vogels!
De volgende morgen werd ik om 5.45 uur wakker gezongen door mijn lieve huisgenootjes! De lieve meiden hebben me op mijn verjaardag wakker gezongen en een ontbijtje (!) op bed gegeven.
Ik vond het ietwat vroeg, maar dat had te maken met mijn verjaardastrip! We moesten namelijk al om half 7 weg om naar de Warappakreek in Reynsdorp te vertrekken.
Dit gebied staat bekent door haar rijke plantagegeschiedenis en unieke flora en fauna. Met de bood zijn we de kreek ingevaren, die sinds de afschaffing van de slavernij is dichtgeslibd. Pas sinds enkele jaren is deze kreek uitgediept en is het mogelijk om 9 km door de kreek te varen en naar de oceaan te varen. Oh man, ik heb daar zooooo veel moois gezien. Echt serieus tientallen roofvogels zoals buizerds en de krabbenarend. Ook hebben we de kaalkopooievaar, jabiroe, rode lepelaar, bloedrugspecht (gehoord) en rode ibissen!!
Ook aan andere dieren geen tekort want we zagen ook: doodskopaapjes, krabben en kaaimannen.
En om me nog jariger te voelen heeft onze gids een kaaimannen uit het water gevangen zodat ik het dier kon vasthouden!! Het dier was denk ik ongeveer een meter lang!
MIJN DAG KON NIET MEER STUK!

In de avond heb ik lekker hamburgers gebakken voor iedereen die op mijn verjaardag wilde komen. Van alle meiden van Fort Moengo (Sarah, Marlene, Kirsten, Annemarie, Eva en Lisette) heb ik een heel mooie echt zilvere armband gekregen en in Nederland nog een etentjes!
Ondanks dat ik mijn familie en vrienden miste op een leuke dag als mijn verjaardag, heb ik echt een geweldige dag gehad, met flora, fauna, lieve mensen, lekker eten, heeeerlijk weer en een en al vertier!

20 januari was niet alleen bijzonder omdat het mijn verjaardag was, maar ook omdat het de laatste dag was dat we in Suriname zouden zijn! De volgende dag was het alweer zo ver om naar huis te gaan.
Overdag hebben we ingepakt en paste alle spullen nog maar nét in onze koffers. Michael, de taxichaffeur, heeft ons op Zanderij afgezet, waarna onze terugreis is begonnen.
De reis verliep snel en goed. Voor we het wisten waren we geland.
En dan hét moment…. Eindelijk eindelijk eindelijk kon ik naar Wessel rennen en in zijn armen verdrinken! Een heerlijk moment, en de ultieme afsluiting van een lange tijd in Suriname.

Ik wil alle lezers heel erg bedanken voor het lezen van mijn blogs. Zonder jullie was het niet leuk geweest om te schrijven. Bedankt voor alle reacties!
Ik hoop iedereen snel weer te zien.

En nu op naar mijn afstuderen!!

Heel veel liefs en kussen,
Josephine

• 07 Februari 2014 - 14:32

Marian:

Wat een unieke verjaardag!! Die zal je nooit meer vergeten!!! Trouwens die hele reis niet denk ik..
    Nou op naar je afstuderen!
    Ik vond het het heel bijzonder je verhalen te mogen lezen...

liefs,
    Marian

• 07 Februari 2014 - 16:56

Papa:

Hoi lieve Josephine,

wat een verrassing, nóg een verslag! Ik heb het meeste al van je gehoord op de gezellige High Tea en ook de foto's gezien. Heel indrukwekkend en ik ben blij dat ik met je mee heb mogen genieten van deze bijzondere reis! Erg gaaf!
    Veel liefs, papa.

• 08 Februari 2014 - 10:32

Marlies:

Wat heb je je reis met dit verslag mooi afgerond! Zoals je gemerkt zult hebben, hebben Oma en ik genoten van je verslagen en danken je daarvoor! Kus Oma en Marlies

• 14 Februari 2014 - 12:23

Mama:

Joosje, je bent een kanjer. Dank je wel. Heel veel succes met afstuderen.